گاز یخچال یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سیستم برودتی یخچال و سیستم سرمایشی است. این گازهای مبرد گرمای مواد درون یخچال و سیستم را جذب کرده و به بیرون منتقل کنند. گاز یخچال که در سیستم‌های برودتی و کولرگازی از آن استفاده می‌شود با ورود به کندانسور تحت فشار بالا قرار می‌گیرد و به مایع تبدیل می‌شود. این مایع وظیفه دارد که سرما را در محیط یخچال ایجاد کند. امروزه در تمام سیستم‌های برودتی گاز مبرد یخچال وجود دارد و انواع مختلفی از گازهای یخچالی در بازار عرضه می‌شوند. اگر به دنبال خرید گاز یخچال  و اطلاع از قیمت گاز یخچال هستید و می‌خواهید با انواع گازهایی که این روزها در یخچال‌ها استفاده می‌شود به علاوه نحوه تکامل آن‌ها آشنا شوید این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

گاز یخچال

گاز یخچال چیست؟

گاز یخچال نوعی گاز است که به انتقال گرما در یک سیستم بسته از یک منطقه به منطقه دیگر کمک می‌کند. درواقع، گاز مبرد یخچال نوعی گاز شیمیایی است که نقاط تبخیر بسیار پایینی دارد و هنگامی که برای خنک کردن هوای اطراف تحت‌فشار قرار می‌گیرد متراکم می‌شود. این گازها به طور مرتب تحت فرآیند تبخیر و تراکم قرار می‌گیرند و در نتیجه، تمام گرمای آن خارج شده و دمای داخل واحد یخچال سرد می‌شود.

هرچند در قرن بیستم از گازهای فلوئوروکربن به‌ویژه کلروفلوئوروکربن‌ها در یخچال زیاد استفاده می‌شد. اما با گذشت زمان، استفاده از آن‌ها عمدتا به دلیل اثرات تخریب لایه ازن کاهش یافت. همانطور که گفتیم اینو گاز را در دستگاه‌هایی مانند کولرگازی و یخچال می‌توان یافت. به عبارت دیگر، از گاز یخچال در سیستم‌های خنک‌کننده استفاده‌می‌شود. اما هنگام خرید گاز یخچال باید دقت کنید که چه نیازی دارید. قیمت گاز یخچال بسته به نوع کاربرد و ویژگی‌ها و همچنین وزن آن متفاوت بوده و اگر به دنبال محصولی سازگار با محیط زیست باشید قیمت گاز یخچال افزایش پیدا می‌کند. در زیر به انواع مختلف گاز مبرد یخچال پرداخته‌ایم تا هنگام خرید گاز یخچال، انتخاب راحت‌تری داشته باشید.

انواع گاز یخچال

گاز یخچال

گازهای یخچال، انواع مختلفی دارند و بسته به مدل یخچال خود می‌توانید از یک نوع گاز مبرد یخچال برای دستگاه خود استفاده کنید. در گذشته و در مدل‌های قدیمی یخچال قبل از دهه 90 از گازهای CFC یا کلروفلوئوروکربن‌ها استفاده می‌شد. این گازها برای محیط زیست مضر بودند و خیلی زود جای خود را به گازهای حاوی HCFC دادند. اگرچه این نوع گازها بهتر از نسل قبلی بودند اما باز هم محیط را آلوده می‌کردند. در اوایل دهه 2000، پیشرفت انقلابی دیگری با اختراع گازهای HFC ایجاد شد. این روزها در یخچال‌ها از گازهای هیدروکربن یا HC استفاده می‌گردد که با  محیط زیست سازگار هستند و مواد آلاینده منتشر شده در محیط را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

گاز R12

در مدل‌های قدیمی یخچال‌ از گاز مبردی به نام فریون استفاده می‌کردند. این گاز مبرد یکی از اولین گاز یخچال‌هایی بود که تولید و از گاز کلروفلوئوروکربن تشکیل شده بود. این نوع گازها برای محیط زیست بسیار مضر بودند؛ به طوری که در سال ۲۰۲۰ استفاده از آن‌ها ممنوع شده و به تدریج حذف شدند. کسانی که یخچال‌های قدیمی‌ دارند به احتمال زیاد سیستم سرمایشی آن‌ها حاوی گاز فریون است و باید به دنبال خرید یخچال جدید یا خرید گاز سرمایشی یخچال جدیدی باشند. رایج‌ترین گاز مبتنی بر CFC که در یخچال‌ها استفاده می‌شودR-12  است.

از گاز R12 در نسل قدیمی یخچال‌ها استفاده می‌شد؛ بنابراین اگر یخچالی قبل از دهه 1990 تولید شده باشد، به احتمال زیاد حاوی نوعی گاز CFC است.

R12 یک نوع گاز مبرد یخچال ایمن غیرسمی، غیر قابل اشتعال، غیر انفجاری و بسیار پایدار در شرایط عملیاتی شدید است. با این حال، هنگامی که در معرض یک شعله روشن یا عنصر گرمایش الکتریکی قرار می‌گیرد، R12  به محصولی بسیار سمی تبدیل می‌شود. گاز یخچال R12 تحت فشار متوسط و در دمای معمولی متراکم می‌شود و دارای نقطه جوش منفی 29 درجه سانتیگراد است.

R12  در تمام شرایط عملیاتی، قابل ترکیب با روغن است و در نتیجه راندمان سیستم را افزایش می‌دهد. اثر تبرید گاز مبرد یخچال R12 در مقایسه با سایر مبردها نسبتاً کم است. در این نوع گاز از یک مشعل هالید برای تشخیص نشت استفاده می‌شود. گازهای یخچال R12 به دلیل پتانسیل تخریب لایه ازن  1 و پتانسیل گرمایش جهانی (GWP) = 10000  این روزها در سیستم‌های خنک‌کننده چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

گاز یخچال R-12

اجزاء: کلرو فلوئورو کربن (CFC) بر پایه متان

موارد استفاده: یخچال و دستگاه کولرگازی

پتانسیل تخریب لایه اوزون:1.0

گرمایش جهانی: بالا (10900)

سازگار با محیط زیست: خیر

قابل اشتعال: خیر

نکته: استفاده از آن در سال 1994 ممنوع شد

تکامل: هیدروکلرو فلوئوروکربن ها (HCFC)

بعد از گازهای CFC، گازهای HCFC وارد باز شد. این نوع از گازهای یخچال بسیار بهتر از همتایان قبلی خود بودند و میزان آلودگی محیط را کاهش دادند. با این حال، بر اساس استانداردهای جدید، گازهای HCFC هنوز هم برای محیط زیست بسیار مضر هستند. به حدی که برخی کشورها دستور حذف کامل استفاده گاز HCFC در دستگاه‌ها و محصولات تا سال 2030 را صادر کرده‌اند.

تولید و واردات گاز HCFC در اوایل سال 2004 متوقف شد. از آن زمان دولت‌ها، اقداماتی را برای کاهش کل گازهای HCFC در محیط انجام داد‌ه‌اند. از آنجایی که گازهای HCFC بعد از CFC ظهور کردند پس این بدان معناست که هر یخچالی که بین سال های 1990 تا 2000 تولید شده باشد حاوی نوعی گاز HCFC است. گاز مبرد یخچال R-22 یک نوع گاز یخچال HCFC است که در زیر به معرفی آن می‌پردازیم و می تواند یکی از گزینه ها جهت خرید گاز یخچال باشد.

گاز یخچال R-22

گاز مبرد یخچال R22 دارای نقطه جوش منفی 40.7 درجه سانتیگراد است که عمدتاً برای سیستم های با کاربری دمای پایین توسعه یافته است. این نوع گاز به طور گسترده در سیستم‌های خانگی، تجاری و همچنین صنعتی با دمای پایین تا دمای تبخیرکننده منفی 87 درجه سانتیگراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر دو فشار اتمسفر و دمای تخلیه در مقایسه با گاز R12 بالاتر هستند، اما نیاز برقی هردو نسبتاً یکسان است. دمای اواپراتور بین منفی ۲۸ تا منفی ۴۰ درجه سانتیگراد است. توانایی R22 برای جذب رطوبت تقریبا بیشتر از R12 است، بنابراین به دلیل تشکیل یخ، مشکل کمتری دارد. گازهای یخچال مبتنی بر فلوروکربن بی‌خطر هستند. برای تشخیص نشت از مشعل هالید استفاده کنید.

اجزاء: هیدروکلرو فلوئورو کربن (HCFC) حاوی کلر کمتری نسبت به گازهای CFC ها

موارد استفاده: یخچال و کولرگازی

پتانسیل تخریب اوزون: ۰.۰۵۵

گرمایش جهانی: متوسط (1810)

سازگار با محیط زیست: خیر

قابل اشتعال: خیر

تا سال 2030 ممنوع خواهد شد

گازهای یخچال امروزی: هیدروفلوروکربن (HFC)

HFC ها به عنوان مواد تخریب‌کننده لایه اوزون کلاس 3 در نظر گرفته می‌شوند. از آنجایی این مواد حاوی کلر نیستند پتانسیل تخریب لایه اوزون آن‌ها بسیار پایین و یا صفر است.

البته این‌گونه نیست که این نوع گاز مدار تبرید یخچال هیچ گونه عوارض جانبی بر روی محیط زیست نداشته باشد. گازهای یخچال HFC یکی از عوامل اصلی انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان هستند. برخی دولت‌ها در تلاش هستند تا علیه گاز HFC اقدام کنند و حذف تدریجی آن در ایالات متحده نیز آغاز شده است.

با این حال، از آنجایی که این یخچال ها نسبتاً جدید هستند، مدت زیادی طول می‌کشد تا به طور کامل بتوان آن‌ها را از دور خارج کرد. بسیاری از یخچال‌هایی که این روزها تولید می‌شوند حاوی گاز HFC هستند.

یخچال‌های مدرن که بین سال های ۲۰۰۰ تا امروز تولید شده‌اند به احتمال زیاد حاوی HFC به عنوان گاز اصلی یخچال خود هستند. با پیشروی جهان به سمت یک جهان سازگارتر با محیط زیست، استفاده از گازهای گلخانه‌ای و مخرب ازن به طور پیوسته در حال کاهش است. گازهای HFC یخچال مانند R-134a می‌توانند مشکلات زیست محیطی زیادی ایجاد کنند.

یکی از اصلی ترین مشکلات آنها پتانسیل افزایش حدود ۰.۱ درجه دمای کره زمین تا سال 2050 درجه است. اگرچه ممکن است این یک تغییر کوچک به نظر برسد، اما محیط جهانی ما به راحتی تحت تأثیر تغییرات کوچک 0.01 درجه سانتیگراد قرار می‌گیرد.

گازهای یخچال هیدروکربن‌ (HC)

بنابراین، هیدروکربن‌ها یا HC ها در رتبه های بعدی قرار دارند. آنها جدیدترین و بهترین نوع گازهای یخچال سازگار با محیط زیست هستند. هیدروکربن‌ها هیچ آسیبی به لایه اوزون وارد نمی‌کنند. با این حال، آن‌ها بر محیط زیست تأثیر می‌گذارند، اما تأثیر منفی آنها در مقایسه با نسل‌های قبلی گازهای یخچال بسیار کم است.

یکی دیگر از نکات مثبت این گازهای طبیعی یخچال این است که واقعا مقرون به صرفه و کم‌مصرف هستند. بنابراین برای اینکه همه چیز را در یک سبد قرار دهیم و نشان دهیم که هیدروکربن ها تا چه حد به عنوان مؤثر هستند، می توانیم از پتانسیل گرمایش جهانی استفاده کنیم، GWP دقیقاً می‌سنجد که یک نوع گاز مبرد یخچال چقدر به محیط زیست آسیب می‌رساند.

جدیدترین هیدروکربن‌ها دارای GWP کمتر از 3 هستند، در حالی که هیدروفلوئوروکربن‌های قبلی دارای GWP شگفت آور بالای 1433 بودند. اگر حتی به اولین مدل‌هایی که حاوی کلروفلوئوروکربن بودند برگردیم، GWP آن‌ها بیش از 3900 بود. با این حال، به دلیل ماهیت منحصر به فرد هیدروکربن‌ها، آن‌ها هنوز چندان شناخته شده هستند و در حال حاضر به عنوان گازهای مبرد یخچال استفاده نمی‌شوند. تنها چند شرکت مانند ترو و سامسونگ از گاز R-290 یا R600-a مبتنی بر هیدروکربن به عنوان گاز مبرد یخچال استفاده می‌کنند.

R134A : گاز تترافلوئورواتان

این گازهای یخچال عمدتا برای سیستم‌های خنک‌کننده مانند یخچال و کولرگازی و پمپ‌های حرارتی به کار می‌روند و در بسیاری از موارد، جایگزین گاز مبرد یخچال R22 شده‌اند. گاز مبرد یخچالR134a  دارای فشار نسبتا پایینی است و بنابراین در مقایسه با گاز R22 حدود کمپرسور حدودا ۵۰ درصد بزرگتر مورد نیاز است.

گاز مخلوط R-134a برای کاربردهای طولانی مدت مناسب است و در واقع یک نوع گاز جایگزین HFC با خواصی مشابه گاز R-12 است.

R134a به طور موثر در چیلرهای پیچی کار می‌کند که در آن طول لوله کوتاه است و هزینه‌های مربوط به استفاده از لوله‌های بزرگتر را به حداقل می‌رساند. گاز مبرد یخچال R134a در جاهایی استفاده می‌شود که به دمای بالای تراکم نیاز است و برای کاربردهای حمل و نقل بسیار استفاده می‌شود.

پتانسیل تخریب لایه اوزون  HFO ( هیدرو فلورو اولفین) تقریبا بالا است و گرمایش جهانی بسیار پایینی دارد و برای کاربری‌های بلندمدت در دسترس قرار دارد. با این حال، قیمت گاز یخچال R134a نسبتا بالا است و گاز آن هم تا حدی قابل اشتعال است. گاز های مبرد  R1234yf و R1234ze در فشارهایی مشابه R134a عمل می‌کنند و به عنوان جایگزین‌هایی بلندمدت در دسترس هستند.

هنگام خرید گاز مبرد یخچال به گاز برودتی R290 را در نظر بگیرید. گاز برودتی R290 که به آن پروپان نیز می‌گویند یکی دیگر از گازهایی است که می‌توان به عنوان جایگزین گاز R22  استفاده نمود. این گاز خواص ترمودینامیکی دارد و به همین راندمان بالا در مصرف انرژی را به همراه دارد. در نتیجه، مصرف اندکی انرژی سیستم شما بیشترین بازدهی را خواهد داشت. این ویژگی نشان می دهد که گاز مبرد یخچال R290 به راحتی توانسته است با سیستم سرمایشی ارتباط برقرار کند و با اجزای آن سازگاری داشته باشد.

نقطه جوش این گاز نسبت به گاز R600A پایین‌تر است و در نتیجه عملکرد r600a بهتر از گاز R290 خواهد بود. گاز R290 برای محیط زیست نیز ضرر نداشته و به راحتی می‌توانید از آن استفاده کرده و نگرانی از این بابت نداشته باشید. قیمت گاز یخچال R290 بسته به اینکه از آن برای چه سیستمی می‌خواهید استفاد کنید متفاوت است.

گاز یخچال R407C

R407C یک گاز با ترکیب زئوتروپیک است که از ۲۳ درصد گاز R32، ۲۵ درصد گاز R125 و ۵۲ درصد گاز R134a تشکیل شده است. خواص این گاز مشابه گاز مبرد یخچال R22 است و به همین دلیل در اروپا به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. گاز R134a یک گاز گلخانه‌ای قدرتمند است و در حال حاضر یکی از بهترین انتخاب‌ها برای محیط فعلی است.

گاز یخچال R134a

گاز یخچال R134a به عنوان جایگزینی برای گاز R12 در سیستم‌های خنک‌کننده خودرو ساخته شده است. R134a به صورت خالص یا ترکیبی موجود است، همچنین به عنوان جایگزینی برای گاز R12 و R500 در چیلرها و کاربریهای در دمای متوسط و سیستم‌های برودتی تجاری به کار می‌رود. R134a دارای رتبه ایمنی A1 از انجمن مهندسین گرمایش، تبرید و تهویه هوای آمریکا (ASHRAE) است. پتانسیل تخریب لایه ازون گاز یخچال R134a صفر اما پتانسیل گرمایش جهانی 1430 دارد. در ترکیب آن از روغن پلی‌استر استفاده شده است.

گاز R404

یکی از گازهایی که از آن برای یخچال فریزر و سیستم های برودتی استفاده می‌شود و هنگام خرید گاز  مناسب یخچال بهتر است آن را از لیست گزینه‌های موردنظر خود از قلم نیندازید گاز R404 هست. این گاز که جایگزینی مناسب برای گاز R502 و R22 شده است، برای کاربری در دمای پایین و متوسط، کاربرد دارد. این نوع گاز با گرمایش جهانی  بالای ۲۵۰۰، دارای ممنوعیت برای استفاده است. ولی استفاده از  مدل احیا شده R404A در سیستمهای خنک‌کننده و برودتی تا سال ۲۰۳۰ مجاز است.

از گازهای یخچال R404A برای سیستم‌های برودتی فروشگاه‌های بزرگ، کارخانه‌ها، سردخانه های متحرک مانند کامیونت‌ها، نیسان‌ها و تریلرهای یخچالی، قابل استفاده است. شما می‌توانید این گاز را در وزن های 11، 22، 50 کیلو گرم تهیه کنید. قیمت گاز یخچال R404 بسته به وزن آن متفاوت است و شما می‌توانید از بین وزن‌های ۱۱،۲۲ و ۵۰ کیلوگرم محصول مورد نیاز خود را تهیه کنید.

گاز یخچال R410a

گاز مبرد یخچال R410a یک گاز مبرد یخچال با فشار بالا با دمای بحرانی پایین است که عمدتاً در کمپرسور کولرگازی  استفاده می شود. به دلیل طراحی مناسب سیستم عملکردی معادل یا بهتر از R407C دارد.

بسیاری از تامین‌کنندگان دستگاه‌های کولرگازی از گاز مبرد یخچال R22 به  گاز R410a روی آورده‌اند، به ویژه برای سیستم‌های نوع انبساط مستقیم که در آن ها استفاده از لوله‌های کوچکتر یک مزیت محسوب می‌شود.

این نوع گاز تا حدی قابل استعال است. به دلیل نبود کلر در ترکیب این گاز، آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌شود اما از نظر ویژگی‌های خنک‌سازی، مشابه گاز R22 است. سیستم‌های خنک‌کننده‌ای که با گاز R410a کار می‌کنند نیز کارآمدتر هستند، کیفیت هوای بهتری ارائه می‌دهند و راحتی و قابلیت اطمینان را افزایش می‌دهند. با این حال، نمی‌توان از آن در سیستم‌هایی که قبلاً روی R22 کار می‌کردند استفاده کرد،

گاز R600A

یکی از گازهای طبیعی است که در یخچال فریزرها از آن استفاده می‌شود. این نوع گاز جزو هیدروکربن‌ها محسوب شده و در دسته گاز متان قرار می‌گیرد. این نوع گاز مصرف برق زیادی دارد و بازدهی انرژی را چند رتبه کاهش می‌دهد. قیمت گاز یخچال R600A، به دلیل هزینه پایین تولید آن مقرون به صرفه بوده و بین تکنیسن‌های یخچال نیز محبوبیت خاصی دارد. از دیگر نکات مثبت گاز R600A می‌توان به درصد پایین سمی بودن آن اشاره نمود. در مقایسه با گاز R12  و R134 این نوع گاز به محیط زیست آسیب کمتری وارد می‌کند. اما یکی از معایب این نوع گاز یخچال قابلیت بالای اشتعال آن است. همین ایراد بزرگ، بسیاری از خریداران را از خرید گاز یخچال R600A منصرف شوند.

گاز R507

گاز R507 که حاوی ترکیب گاز HFC است به عنوان جایگزینی برای گازهای یخچال R502 و R22 روانه بازار شده است. سیلندرهای تعبیه شده و بسته‌بندی‌های مخصوص برای این گاز به دستگاه فشار RPD مجهز هستند تا از  عدم ورورد هرگونه ماده به داخل سیلندر جلوگیری شود.  این نوع گاز برودتی در بین انواع گازهای یخچال بیشتر استفاده می‌شود.

گاز فریون R438A

از این نوع گاز می‌توان به عنوان جایگزینی برای گاز R22 استفاده کرد؛ زیرا لایه ازن را تخریب نمی‌کند. این گاز یکی از محبوب ترین گازها در یخچال است و همچنین استفاده از این گاز را می توان در بسیاری از یخچال هایی که قبلاً با گاز R22 کار می کردند، یافت.

ویژگی‌های ضروری مورد نیاز در یک گاز مبرد یخچال

گاز یخچال

ویژگی‌های ضروری مورد نیاز در یک گاز مبرد یخچال که باید هنگام خرید گاز یخچال به آن توجه کنید عبارتند از:

گرمای نهان زیاد تبخیر

گرمای نهان زیاد تبخیر در مبرد یک ویژگی مطلوب است و به اثر خنک‌کنندگی بالا و کاهش سرعت گردش مبرد منجر می‌شود. علاوه بر این، گرمای بیشتری را می‌توان در هر سیکل تبرید جذب و خارج کرد.

ضد خوردگی، غیر سمی و غیر قابل اشتعال بودن

گاز مبرد یخچال نباید برای سلامت انسان و مواد غذایی مضر و یا سمی و کشنده باشد. هنگام تماس با قطعات فلزی مانند لوله و کمپرسور نباید هیچ نوع خوردگی الکتروشیمیایی ایجاد کند. گاز مبرد باید با قطعات غیر فلزی مانند لوله‌های لاستیکی نیتریل، حلقه‌های دایره‌ای شکل (که با هدف آب‌بندی استفاده می‌شوند) سازگار باشد.

از آنجایی که گاز مبرد یخچال تحت فشار و دمای بالا در داخل کمپرسور فشرده می‌شود، نباید باعث انفجار یا آتش گرفتن سیستم شود و در نتیجه لازم است غیر قابل اشتعال باشد.

وجود رطوبت در سیستم ممکن است باعث ایجاد ترکیبات بسیار خورنده (اسیدهای معمول) شود. این ترکیبات ممکن است به روغن روان‌کننده کمپرسور و سایر مواد موجود در سیستم از جمله فلزات واکنش نشان دهند.

علاوه این، رطوبت ممکن است باعث خرابی دریچه‌های کمپرسور در کمپرسورهای هرمتیک شود که اغلب باعث خرابی عایق سیم٬پیچ موتور و در نتیجه اتصال کوتاه یا خراب شدن موتور می‌شود.

وجود رطوبت در روغن روانکاری ممکن است خواص روغن روانکار را از بین ببرد و رسوبات فلزی یا مواد دیگر تشکیل شود. این مسئله باعث گرفتگی یا مسدود شدن دریچه‌ها، فیلترها و سایر مسیرهای روغن می‌شود.

هنگامی که رطوبت به شکل آب وجود دارد، ممکن است منجر به یخ‌زدگی سیم پیچ اواپراتور و بسته شدن شیر دریچه انبساط ترموستاتیک شود. با اتصال فیلتر خشک‌کن که رطوبت مبرد را جذب می کند، از تشکیل رطوبت جلوگیری کنید.

دمای بحرانی بالا

دمای بحرانی بالادمایی است که بیش از آن مبرد اواپراتور در حالت بخار باقی می‌ماند و نمی‌توان آن را حتی پس از عبور از کندانسور یا هر محیط خنک‌کننده در هر فشار معین، به حالت مایع خود بازگرداند.

این مشکل تنها زمانی اتفاق می‌افتد که دمای مبرد به بالاتر از دمای بحرانی خود برسد؛ به عبارتی دیگر، هنگامی که یک گاز یخچال دمای بحرانی پایینی دارد.؛ بنابراین، بهتر است هنگام خرید گاز یخچال یک نوع گاز مبرد انتخاب کنید که دمای بحرانی بالایی داشته باشد، در غیر این صورت، پس از فشرده شدن در داخل کمپرسور و تبدیل به بخار داغ هنگام عبور از داخل کویل کندانسور به مایع تبدیل نمی شود.

برای اینکه بتوان مبرد بخار با دمای بالا را با عبور هوای گرم از بیرون در تابستان از طریق یک فن روی کویل‌های کندانسور متراکم کرد و به مبرد مایع تبدیل کرد، مبرد باید گرمای نهان تبخیر بالایی داشته باشد.

سازگاری با روغن روان کننده

گاز مبرد یخچال مورد استفاده باید با روغن کمپرسور سازگاری داشته و قابل امتزاج باشد (یعنی مبرد را می توان به راحتی جدا کرد) زیرا احتمال اختلاط بیشتر در داخل کمپرسور وجود دارد که در آن چنین شرایطی ممکن است مشکلات زیر رخ دهد:

  • تشکیل اسید یا لجن.
  • خوردگی اسیدی باعث کاهش قلیایی در روغن می‌شود.
  • کاهش ویسکوزیته منجر به روانکاری نامناسب می‌شود.
  • کربنی شدن روغن با افزایش دما.
  • آسیب کمپرسور به دلیل از بین رفتن خواص روغن روان‌کننده و خاصیت حمل بار.

نقطه جوش پایین

نقطه جوش پایین به گاز مبرد یخچال اجازه می دهد تا در دمای پایین‌تری به بخار تبدیل شود. گاز مبرد در حالت مایع وارد کویل‌های اواپراتور می‌شود و به صورت بخار خارج می شود.

وقتی که گاز مبرد از اواپراتور خارج می‌شود، مبرد باید به صورت 100 درصد بخار باشد تا از نفوذ مایع مبرد داخل کمپرسور جلوگیری شود زیرا مایع تراکم‌ناپذیر است.

همچنین، ویژگی نقطه جوش پایین باعث می‌شود که گاز مبرد با دمای پایین به راحتی گرمای اتاق را جذب کرده و به بخار تبدیل کند.؛ بنابراین با نقطه جوش کم، می‌توان دمای پایینی را حفظ کرد

گرمای نهان بالا

گرمای نهان به معنای مقدار گرمای مورد نیاز مبرد برای تغییر حالت آن از مایع به بخار است. با گرمای نهان بالا، گاز مبرد یخچال، گرمای بیشتری را جذب می‌کند و راندمان تبرید سیستم را افزایش می‌دهد.

سوالات رایج درباره گاز مبرد یخچال

با توجه به آنچه در بالای مقاله گفته شد به سوالات رایج شما پاسخ می‌دهیم<

این روزها از چه نوع گاز یخچالی در یخچال استفاده می شود؟

بسته به تاریخ ساخت یخچال، گاز یخچال مورد استفاده می‌توانند متفاوت باشند. این روزها بیشتر یخچال مدرن از گاز یخجال HFC به عنوان منبع اصلی تبرید خود استفاده می‌کنند.

هیدروکربن ها طبیعی هستند و در مقایسه با همتایان قبلی خود محیط را آلوده نمی کنند، اما برای اینکه به طور گسترده در دسترس قرار گیرند به زمان نیاز است.

رایج‌ترین گاز یخچال‌هایی که این روزها استفاده می‌شود چیست؟

رایج‌ترین گازهای یخچال که این روزها به صورت تجاری در دسترس هستند گازهای HFC هستند. با این حال، اگر درباره پر مصرف‌ترین گازهای یخچال می‌خواهید بدانید، فریون ها یا کلروفلوئوروکربن‌ها بیش از همه استفاده می‌شوند. اگرچه استفاده از این نوع گازها در بسیاری از کشورها ممنوع شده‌ است اما هنوز در بسیاری از یخچال‌ها یافت می‌شوند.

کدام گاز یخچال بدون کلر است؟

هیدروفلوئوروکربن‌ها و هیدروکربن‌ها حاوی کلر نیستند به همین دلیل پتانسیل تخریب لایه اوزون آن‌ها تقریبا صفر است. با این حال، آن‌ها می‌توانند با اثرات گازهای گلخانه‌ای خود و کمک به گرمایش جهانی بر محیط زیست تأثیر بگذارند. اما هیدروکربن‌ها بسیار ایمن‌تر و بهتر از هیدروفلوئوروکربن‌ها هستند. در واقع خرید گاز یخچال از این دست بیش از همه توصیه می‌شود.

قیمت گاز یخچال چقدر است؟ و به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت گاز یخچال به عوامل مختلفی بستگی دارد. بعضی از گازهای یخچال برای استفاده تجاری مانند کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها و یخچال‌های مناسب حمل و نقل استفاده می‌شوند که در این حالت، قیمت گاز یخچال نسبت به گازهایی که برای سیستم سرمایشی منزل استفاده می‌شود بالاتر است.

برخی دیگر از گازهای مبرد برای استفاده خانگی در سیستم‌های کولرگازی منزل یا یخچال و فریزر به کار می‌روند و طبیعتا ارزانتر هستند. البته فراموش نکنید که فاکتوری مثل وزن گاز نیز بر قیمت گاز  مبرد یخچال اثر می‌گذارد.

در مجموع، هنگام خرید گاز یخچال باید نیاز خود و عوامل مختلفی که در بالا به آن اشاره شد را در نظر بگیرید تا بهترین و کم‌خطرترین محصول را انتخاب کنید.

نتیجه‌گیری

از قرن‌های گذشته تاکنون انواع گاز سرد کننده یخچال تولید شده است. برخی از آن‌ها به دلیل آسیب به محیط زیست و سمی بودن یا قابلیت اشتعال بالا حذف شده‌اند و با گزینه‌هایی سازگار با محیط زیست و با گرمایش کمتر که به حفظ سلامت محیط زیست کمک می‌کنند جایگزین شده‌اند. در هنگام خرید گاز یخچال، نهایت دقت را به خرج داده و فقط به قیمت پایین اکتفا نکنید. بی‌خطر بودن، غیر سمی بودن و غیرقابل اشتعال بودن و از همه مهم‌تر سازگاری با محیط زیست بسیار مهم هستند. اگرچه این عوامل بر قیمت گاز یخچال اثر می‌گذارند و آن‌ها را به گزینه‌ای گران‌قیمت تبدیل می‌کنند اما از محصولی بی‌خطر و با کیفیت مطمئن خواهید بود.